Archive-IT houdt regelmatig onderzoeken naar de ervaringen van onze klanten. Zo houden we onszelf een spiegel voor en worden verbeterpunten vastgelegd en doorgevoerd. Wij werken vanuit onze kernwaarden: Kwaliteit, Klant- en Behoeftegericht, Innovatie, Betrouwbaarheid en Zorgvuldigheid. Al onze kernwaarden vormen een belangrijke leidraad in de organisatie, waarbij ik nu graag dieper in wil gaan op Klant- en Behoeftegericht werken.
Het beeld van een accountmanager
Als accountmanager kom ik veel verschillende situaties, klanten en organisaties tegen. Vanzelfsprekend heb ik altijd het doel de oplossingen die wij aanbieden te ‘verkopen’ en mooie omzetten te scoren. Echter, vind ik het belangrijk om niet gezien te worden als simpelweg een ‘verkoper’, maar juist als een adviseur of consultant die klanten en prospects van de juiste informatie voorziet in zijn of haar specifieke situatie.Maar wanneer ben je als bedrijf nu echt klantgericht? De vele interpretaties hebben mij aan het denken gezet. Voorbeelden: Klantgerichtheid is het denken vanuit de klant en niet vanuit de producten en diensten die je als bedrijf aanbiedt. Klantgerichtheid is het inwilligen van wensen van de klant en die terug laten komen in nieuwe producten en diensten. Je levert wat de klant wil. Oké, erg zwart-wit geformuleerde definities, maar ze komen wel tot dezelfde kern: klant is koning. Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Klantvriendelijkheid is klantgerichtheid
Als ik oprecht naar Archive-IT kijk en ik denk dat dit voor veel organisaties het geval is: Nee, wij zijn niet in staat álle wensen van klanten door te voeren in onze oplossingen. Soms passen de wensen van klanten niet bij je organisatiebeleid en kernwaarden en staat het ver buiten de strategie die je voert. Een sterk bedrijf hoort dicht bij zichzelf te blijven en weloverwogen beslissingen te nemen, maar betekent dat meteen dat je niet klant- en behoefte gericht kunt zijn?Kortom; kunnen organisaties volledig klantgericht zijn? Zolang je maar klantvriendelijk bent! Wat ik ontzettend leuk vind is wanneer ik klanten het ‘wauw-gevoel’ kan bezorgen en trots kan zijn dat we er weer een tevreden klant bij hebben die een andere manier van werken geadopteerd heeft.