De advocatuur is een branche die gezien wordt als een branche die achterloopt op het gebied van digitaal werken. Ondanks deze achterstand, is de advocatuur een broedplaats van ideeën over digitalisering, beveiliging en kostenefficiëntie. Door alle ontwikkelingen in de rechtspraak, zal ook de advocatuur de komende tijd grote stappen gaan zetten. Is de branche klaar voor een grootschalige overstap?
Advocatuur haakt in
De advocatuur is zich sterk aan het ontwikkelen op het gebied van digitalisering. Door het programma Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak (KEI) krijgt het onderwerp ‘Digitalisering in de juridische keten’ een steeds prominentere rol. De rechtspraak gaat digitaal en de advocatuur zal daarop moeten inhaken.
De praktijk
In de praktijk zien we dat de juridische sector bezig is met de ontdekking naar de technologische mogelijkheden die er anno 2014 zijn. Men ziet dat de nieuwe technologieën het werken efficiënter en doelmatiger maken, maar is desondanks nog erg zoekende. Zeker nu de rechtspraak digitaal gaat, moet de advocatuur op bepaalde vlakken mee, want de advocatuur maakt nu eenmaal deel uit van deze juridische keten. Veel advocaten zijn gewend om met dikke, papieren dossiers te werken en denken dat die technologische ontwikkelingen moeilijk te integreren zijn en het werkproces alleen maar ingewikkelder maken. Dat maakt het moeilijk een beeld te krijgen hoe de digitale jurist eruit kan zien.
Het gemak van technologische oplossingen
Ondanks de schuw voor technologische oplossingen en tools, weten juristen dat het eenvoudiger is om informatie te delen en onafhankelijk van tijd en plaats te gebruiken. Daarnaast zijn autorisaties goed in te richten en juist dat element is van groot belang in de advocatuur. Zaakdossiers bevatten documenten boordevol privacygevoelige informatie over cliënten. Daarom is het essentieel dat de juiste persoon op het juiste moment toegang krijgt tot de benodigde informatie. Dat is met een papieren dossier gewoonweg niet te garanderen.
Toekomst
Met het digitale dossier ‘op zak’ is de jurist van de toekomst voorbereidt en wordt een transparante organisatie opgezet. Het altijd en overal kunnen werken biedt enorm veel kansen, maar vooral de altijd gegarandeerde toegankelijkheid van de dossiers is daarbij een belangrijke pijler. Waarom moeilijk doen als het veel eenvoudiger, sneller en veiliger kan? Uren registratie, administratie, document & dossierbeheer; het is allemaal mogelijk binnen één domein. De eerste stappen naar een digitale werkomgeving zijn op dit moment in volle gang. Een stap in de juiste richting! Het verbaast mij niets als deze branche ons met sneltreinvaart in gaat halen en een digitale voorloper wordt.
De toekomst ligt 'just one step away'.