Tegenwoordig staan al je digitale apparaten vol met bestanden. Het ene document net iets belangrijker dan het andere. Denk eens aan de wachtwoorden die op je computer opgeslagen zijn, die presentatie waar je uren lang aan hebt gewerkt of die leuke vakantiefoto’s van vorig jaar. Die wil je toch niet kwijtraken?
Back-up maken
Een back-up maken is belangrijk zodat niet alle documenten verloren gaan als je laptop wordt gestolen, een virus je bestanden beschadigt of als je harde schijf crasht. Daarbij komt tegenwoordig kijken dat je digitale data ook niet altijd veilig is voor cybercriminelen.
Een handmatige back-up wordt vaak uitgesteld of vergeten. Maar zodra je je bestanden daadwerkelijk kwijt bent, baal je dat je niet eerder een back-up hebt gemaakt. Denk maar eens aan het moment dat je alle foto’s bent kwijtgeraakt op je mobiele telefoon, dat wil toch niemand meer! Door regelmatig back-ups te maken kun je de schade op zo’n moment beperken.
1. Automatisch of handmatig?
Een handmatige back-up maken is foutgevoelig en toch iets wat vaak wordt vergeten. Onze voorkeur gaat uit naar een automatische back-up. Met de technologie van tegenwoordig is het makkelijk om automatische back-ups in te stellen. Dit kan dagelijks, wekelijks of maandelijks, afhankelijk van het aantal documenten dat je gebruikt.
Houd altijd rekening met de veiligheid van informatie, dit moet te allen tijde gewaarborgd zijn!
2. Harde schijf of in de cloud?
Back-up maken op een externe harde schijf. Tegenwoordig heb je voor een kleine prijs een externe harde schijf, die zelfs automatisch en zonder fysieke connectie met je apparaat een back-up maakt.
Back-up maken in de cloud. Het voordeel van een back-up in de cloud is dat de bestanden altijd en overal beschikbaar zijn. Ook deze zijn automatisch in te stellen, zodat je nergens meer naar om hoeft te kijken. Sla belangrijke documenten op in de cloud, waardoor er geen zorgen ontstaan over het wel of niet back-uppen van je systeem.
Beide opties hebben voor- en nadelen. Houd hierbij altijd rekening met veiligheid van informatie, dit moet te allen tijde gewaarborgd zijn.
3. Testen, testen, testen
Wanneer je een back-up hebt ingesteld, is het aan te raden om deze ook te testen. Wordt alles op de goede manier teruggezet? Het is niet handig als je de back-up nodig hebt en hij wordt niet goed terug gezet. En onthoud: één back-up is altijd beter dan géén back-up. Het scheelt een hoop werk wanneer je een back-up terugplaatst en deze al een goede basis heeft.
Wilt u meer informatie over hoe Archive-IT omgaat met het back-uppen van (gevoelige) informatie? Stel je vragen aan onze Privacy Officer!